حسن سلطانی
حسن سلطانی
انواع راهبردهای رقابتی
مقالات

انواع راهبردهای رقابتی

انواع راهبردهای رقابتی
مقالات

انواع راهبردهای رقابتی

انتخاب راهبرد مناسب ، بر فروش بیشتر محصولات و خدمات و موفقیت سازمان‌ها در عرصه رقابت مؤثر است. ازجمله عوامل مؤثر بر انتخاب راهبرد مناسب بازاریابی، تصمیمات و راهبردهای رقبا در بازار است در این مقاله بطور کوتاه با انواع راهبردهای رقابتی آشنا خواهیم شد.

راهبرد موقعیت :
این راهبرد بر یک بازار خاص ، گروه مشتریان ، محصول ، خدمات ، تمرکز دارد. شرکتی که این استراتژی را در پی می گیرد ، یک امتیاز رقابتی را در یک موقعیت محدود و مشخص ایجاد می کند تا از تضاد اولیه با رقبای بزرگ جلوگیری شود .

راهبرد هزینه :
هنگامی به کار می رود که شرکت گرایش دارد یک تولید کننده کم هزینه باشد .بنابراین این استراتزی به کارایی هزینه تاکید دارد . لازمه این کار مطالعه عمیق ساختار هزینه شرکت و سیستم کارآمد کنترل هزینه است .

راهبرد تمایز :
این راهبرد با ارئه یک محصول یا خدمت بی همتا به شرکت اجازه می دهد که به یک قیمت بالاتر برای تولید خود دست یابد . راه های گوناگونی برای تمایز محصول شرکت وجود دارد که عبارتند از : طراحی محصول بهبود یافته ، ظهور در بازار، اعتبار، دوام، کیفیت ، خدمات تعمیر و نگهداری سریع تر ، ضمانت و ارایه اطلاعاتد کافی به مشتری

راهبرد پشتیبان :
این راهبرد شامل ایجاد یک قلمرو دقیق تولید / بازار است که می کوشد به شدت از آن محافظت کند ویژگی های این راهبرد عبارتند از :طراحی متمرکز ، سیستم های کنترل مرکزی ، کارایی هزینه

 

انتظارات :
این راهبرد شامل بررسی مداوم محیط برای دستیابی به فرصت های مثل یک بازار محصول یا خدمت جدید است . درنتیجه شرکت به عدم تمرکز زیاد ، قابلیت انعطاف و رسمیت کمتر گرایش دارد این شرکت ها به تحقیق و توسعه و تکنولوژی قابل انعطاف تاکید می کنند.

 

تجزیه و تحلیل کننده :
این راهبرد دو راهبرد مختلف را دنبال می کند :حفظ قلمرو تولید سنتی بازار در برابر جستجوی فرصت های جدید . بنابراین بخش سنتی به شدت متمرکز از نظر هزینه به صرفه است درحالی که بخش خصوصی جستجوی فرصت های جدید به شدت غیر متمرکز است.

 

ادامه دارد……….

 

 

 

نوشتن نظر

مشاوره آنلاین