حسن سلطانی
حسن سلطانی
شناسایی مسائل مشتریان
دسته‌بندی نشده

شناسایی مسائل مشتریان

شناسایی مسائل مشتریان
دسته‌بندی نشده

شناسایی مسائل مشتریان

باور بفرمایید بدون شک رایج ترین راه کشف و شهود است .بدین معنا که مدیر بازاریابی می تواند یک رده فرضی محصول را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و از نظر منطقی دریابد که در چه مواردی لازم است بهبود صورت پذیرد. برای حل مشکلات مصرف کنندگان از تکنیک های مختلف تحقیقاتی استفاده می شود . یکی از این تکنیک ها استفاده از روش نظر سنجی است که در آن پرسش گر از تعداد نسبتا زیادی از افراد در مورد مشکلی که با آن مواجه هستند سوالی می پرسد .

 

 

یکی از تکنیک های رایج استفاده از گروه های کانون است . گروه کانون ۸ تا ۱۲ نفر با ویژگی های کاملا مشابه اشکیل می شود که به منظور بحث در مورد موضوعی معین دور هم گرد می آیند. از این بین یک نفر به عنوان مجری یا گرداننده جلسه موضوعی را در جهتی که مورد علاقه شرکت است هدایت می کند .

 

 

هر دو تکنیک به یکی از سه روش زیر گرایش دارند :

تجزیه و تحلیل فعالیت :

این رویکرد بر یک فعالیت خاص تمرکز دارد، تکنینک نظر سنجی یا گروه کانون تلاش می کند مشکلاتی را که مصرف کنندگان در حین اجرای برنامه با آنها مواجه هستند ، شناسایی کند.

تجزیه و تحلیل محصول:

کاملا شبیه تجزیه وتحلیل فعالیت است اما با این تفاوت که این رویکرد خرید یا استفاده از محصول خاصی را مورد مطالعه قرار می دهددر این مورد ممکن است از مصرف کنندگان خواسته شود در مورد مسائلی که در استفاده از یک محصول با آنها مواجهه هستند اضهار نظر کنند .

تجزیه وتحلیل مسئله :

در این رویکرد لیستی ازمسائل تهیه و از پاسخ دهندگان در خواست می شود که اعلام کنند به نظر آنها کدام یک از فعالیت ها ، محصولات ، یا نام های تجاری با این مسائل مواجه هستند مثلا مطالعه ای که در ارتباط با بسته بندی محصولات انجام گرفت به شرح زیر می باشد

بسته بندی های……..به سختی قابل باز شدن هستند.

بسته بندی های ……..قابل بستن و استفاده مجدد نیستند.

بسته بندی های ……..برای قرار گرفتن در داخل قفسه مناسب نیستند.

بسته بندی های ……..موجب اتلاف وقت می شوند .

 

اما رویکرد چهارم در قالب تحقیق در مورد عوامل انسانی برای تشخیص مسئله مطرح شده که متکی بر نظرسنجی یا گروه کانون نیست و نهایتا رویکرد آخری نیز در قالب تحقیقات احساسی و هیجانی ، نقش هیجانات و احساسات را در تشخیص مسئله مورد بررسی قرار می دهد .

 

 

 

برگرفته از کتاب رفتارمصرف کننده

نویسندگان : دل هاوکینز، راجر بست ، کنث کانی

ترجمه : دکتر احمد روستا، عطیه بطحایی

 

 

 

 

نوشتن نظر