طرح تحقیقاتی نقشه مسیر پروژه تحقیقات بازاریابی است که جزئیات هر مرحله پروژه تحقیقات بازاریابی را فراهم می آورد . اجرای طرح تحقیقاتی باید سبب شود که همه اطلاعات لازم برای سازمان دهی یا حل مسئله تصمیم گیری مدیریت به دست بیاید .
روند طراحی با تعیین مسئله تحقیقات بازاریابی آغاز می شود . سپس نوبت به رویکرد تحقیق است .
ممکن است برای یک مسئله تحقیقات بازاریابی مشخص ، جندین طرح مناسب باشد . طرح تحقیقاتی خوب تضمین می کند که اطلاعات گردآوری شده برای مدیریت بدردبخور و سودمند هستند و اینکه اطلاعات لازم به دست خواهد آمد . همچنین طرح خوب باید به این تضمین کمک کند که پروژه تحقیقات بازاریابی اثر بخش باشد .
اما طرح های تحقیقاتی اصلی بر دو گونه اند : اکتشافی و قطعی .
طرح های قطعی یا توصیفی هستند یا علی .
که می توانیم طرح های توصیفی را به دو گروه مقطعی و طولی تقسیم نماییم .
برگرفته از کتاب تحقیقات بازاریابی
اثر پرفسور مالهوترا
ترجمه : دکتر کامبیز حیدرزاده و بهار تیمورپور