حسن سلطانی
حسن سلطانی
طرح تحقیقاتی
مدیریت بازار

طرح تحقیقاتی

طرح تحقیقاتی نقشه مسیر پروژه تحقیقات بازاریابی است که جزئیات هر مرحله پروژه تحقیقات بازاریابی را فراهم می آورد . اجرای طرح تحقیقاتی باید سبب شود که همه اطلاعات لازم برای سازمان دهی یا حل مسئله تصمیم گیری مدیریت به دست بیاید .

 

 

روند طراحی با تعیین مسئله تحقیقات بازاریابی آغاز می شود . سپس نوبت به رویکرد تحقیق است .

 

ممکن است برای یک مسئله تحقیقات بازاریابی مشخص ، جندین طرح مناسب باشد . طرح تحقیقاتی خوب تضمین می کند که اطلاعات گردآوری شده برای مدیریت بدردبخور و سودمند هستند و اینکه اطلاعات لازم به دست خواهد آمد . همچنین طرح خوب باید به این تضمین کمک کند که پروژه تحقیقات بازاریابی اثر بخش باشد .

 

اما طرح های تحقیقاتی اصلی  بر دو گونه اند : اکتشافی و قطعی .

طرح های قطعی یا توصیفی هستند یا علی .

که می توانیم طرح های توصیفی را به دو گروه مقطعی و طولی تقسیم نماییم .

 

 

 

برگرفته از کتاب تحقیقات بازاریابی

اثر پرفسور مالهوترا

ترجمه : دکتر کامبیز حیدرزاده و بهار تیمورپور

 

 

 

 

نوشتن نظر