حسن سلطانی
حسن سلطانی
مصاحبه گروه کانون
مدیریت بازار

مصاحبه گروه کانون

مصاحبه گروه کانون
مدیریت بازار

مصاحبه گروه کانون

گروه کانون (گروه متمرکز) مصاحبه ای است با گروه کوچکی از پاسخ دهندگان که در آن یک فرد آموزش دیده ای بحث را به روش طبیعی و ساختارنیافته هدایت می کند. هدف اصلی گروه کانون ، کسب بینش درباره موضوعات مورد نظر پژوهشگر با گوش دادن به نظرات گروهی از بازار هدف است .

گروه کانون آنقدر محبوب است که بسیاری از متخصصان تحقیقات بازاریابی این فن را هم ارز تحقیق کیفی در نظر می گیرند .

رویه هدایت گروه همانند  هر عمل تحقیقاتی دیگر ، شامل برنامه ریزی دقیق است .

اما رویه هدایت گروه متمرکز به شرح زیر می باشد :

۱-طراحی محیط گروه کانون :

دربیشتر نمونه ها محیط این اتاق غیر رسمی است و به آینه در سراسر یا قسمتی از اتاق آراسته است . پشت آینه ، اتاق نظارت مدیریت (کارفرما ، محقق)قرار دارند .

این گروه ها بین ۱الی ۳ساعت زمان بندی می شوند . بحث ها عموما ضبط می شوند تا برای واکاوی نگهداری شوند .

۲-استخدام و انتخاب شرکت کنندگان در گروه کانون

این گروه از نظر افراد شرکت کننده باید همگن باشند(از لحاظ اقتصادی و اجتماعی ) . توصیه می شود  همکاری با  پاسخ دهنده حرفه ای بپرهیزید 

اندازه گروه بین ۸الی ۱۲نفر باشد .

 

۳-انتخاب میانجی

میانجی نقش کلیدی و مهمی دارد و باید به درستی آموزش دیده باشد . او باید بتواند با شرکت کنندگان پیوند ارتباط برقرار کند ، و باید از موضوع مورد بررسی آگاهی داشته باشد .

 

۴-آماده سازی راهنمای  بحث

راهنمای بحث باید نشانگر اهداف تحقیق باشد . اما بحث های گروهی را می توان به چند مرحله تقسیم نمود ، مقدمه ای برای برقراری ارتباط ، آرامش بخشی به اعضا و تشریح روند کار ، در پایان نیز دیدگاه ها جمع بندی شود .

 

۵- هدایت مصاحبه گروه

در طول مصاحبه میانجی باید :

با گروه ارتباط برقرار کند.

آیین و اسلوب رفتار گروهی را بیان کند .

اهداف را مشخص کند.

پاسخ دهندگان را تشویق به گفتگو نماید .

پاسخ ها را جمع بندی تا میزان سازگاری دیدگاه ها مشخص شود .

 

 

۶- آماده سازی و ارایه گزارش گروه متمرکز

به طور کلی گزارش نه تنها باید یافته ها را براساس نظرات شفاهی ارایه کند ، بلکه باید پاسخ های ضد و نقیض ، ایده های نو ، زبان بدن ، حالات چهره را نیز تحلیل  نمایند . سپس گزارش نتایج اولیه که به چند پرسش اصلی پاسخ می دهد ، آماده می شود و به دنبال آن گزارش مفصل تر می آید .

 

 

 

 

 

 

نوشتن نظر