حسن سلطانی
حسن سلطانی

بازار کاهی(De marketing) زمانی شکل می گیرد که یک شرکت بخواهد فروش یک محصول را کم یا متوقف کند.

توجه بفرمایید همیشه شرایط برای یک شرکت یکسان نیست و مسیر زندگی سازمانها و محصولات دارای چالشها و بالا و پایینهای بسیاری است .

بسته به شرایط سازمانها می بایست  استراتژی های مختلفی را اجرا کنند ، بعضی وقت ها بمباران تبلیغاتی نیاز است و بعضی اوقات کاهش فروش …

اما طبق تعریف پرفسور فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی مدرن  بازارکاهی به معنای توقف دائمی یا موقت فروش محصول، به قسمتی از بازار هدف یا تمام بازار هدف می باشد.

بازارکاهی یا کاهش بازاریابی یک استراتژی است که در آن سازمانها فروش یک محصول را متوقف یا کاهش می دهند.

 

 

بازار کاهی در سه فرم زیر می تواند نمایان شود :

 

بازارکاهی عمومی :

برای کاهش سطح تقاضای جامعه یا منطقه خاصی انجام می شود.

ممکن است در این حالت تقاضا برای خرید وجود داشته باشد ، ولی بخاطر بعضی از سیاست های دولت بازارکاهی انجام می شود.

بازارکاهی زمانی انجام می شود که یک شرکت بخواهد مصرف یک محصول را کاهش دهد.

ممکن است این کاهش اختیاری یا از روی اجبار بیرونی باشد .

مانند : کاهش مصرف الکل ، سیگار دارو و…..فروش تحت شرایط خاص (مثلا فروش به افراد بالای 18سال )اعلام می کند یا اینکه فروش را به طور کلی ممنوع می گردد.

 

بازارکاهی انتخابی:

بازارکاهی انتخابی برای حفظ و راضی نگه داشتن مشتریان وفادار انجام می شود .

در بازار کاهی انتخابی شما انتخاب می کنید که به قسمتی از بازار بفروشید و به قسمتی از بازار نفروشید .

بطور مثال صاحب یک مجتمع مسکونی تصمیم می گیرد برای افزایش رضایت خانواده های ساکن در مجتمع واحدهای موجود را به افراد مجرد اجاره ندهد.

 

 

بازارکاهی صوری :

در بازار کاهی صوری شرکت ها به صورت  غیرواقعی با شایعه پراکنی یا احتکار عرضه محصولات را کاهش می دهند.

در بازار کاهی صوری دستیابی مشتری به محصولات دشوار می شود و در این حالت مشتری حریص تر می شود.

 

ادامه دارد ……………

 

 

نوشتن نظر