حسن سلطانی
حسن سلطانی
تعیین جایگاه محصول
مقالات

تعیین جایگاه محصول

تعیین جایگاه محصول
مقالات

تعیین جایگاه محصول

از آنجایی که سازمان ها قادر به تامین تمام نیازها و خواسته های مشتریان نیستند ، بازارهای خود را بخش بندی می کنند ،  بعد از بخش بندی بازار باید خواست ها و انتظارات مشتریان تعیین گردد. این کار نیاز به تحقیقات بازار دارد . بزرگترین اشتباه این  است که فرض کنیم سازمان از نیاز و خواسته مشتریان آگاه است .

تحقیقات نشان می دهد که دیدگاه های مشتریان نسبت به محصولات و خدمات با دیدگاه تولید کنندگان تفاوت بسیاری دارد!!!

 

 

اگر سازمانی بتواند این فاصله دیدگاهی را پرنماید به موفقیت نائل خواهد آمد.

شناسایی مشتری هدف همان هدفی ست که باید تلاش های بازاریابی بر آن متمرکز شود.  در این مرحله باید شیوه تامین نیازها و خواست های گروه های خاصی از مشتریان را مشخص نمود.  بدین منظور باید از  تعیین جایگاه محصول استفاده کرد.

تعین جایگاه محصول مستلزم جدولی است که با توجه به مهمترین ابعاد موفقیت در صنعت مشخص می شود تا بتوان محصولات و خدمات سازمان را با شرکت های رقیب مقایسه کرد.

برای تعیین جایگاه محصول باید از گام های خاصی پیروی نمایید :

تعیین شاخص و معیاری برای انواع محصولات در صنعت

رسم نمودار که دو محور داشته باشد .

 

 

تعیین ویژگی اصلی محصولات و خدمات رقبا

دنبال محل های خالی در نمودار بگردید

برنامه بازاریابی تهیه که بتوانید جایگاه  خود را تعیین نمایید .

ناگغته نماند از آنجا که در هر نمودار تنها به دو معیار توجه می شود برای اینکه بتوانید بصورت همزمان چند شاخص را بررسی نمایید باید از چندین نمودار استفاده نمایید.

ادامه دارد ……

 

پرفروش باشید.

 

 

 

 

 

 

نوشتن نظر