در بازاریابی فرآیند ارتباط با مشتریان از طریق ارتباطات بازاریابی برقرار می شود . ابزارهای ارتباطات بازاریابی عبارت است از آگهی تجاری ، نیروی فروش، روابط عمومی ،پیشبرد فروش ، بازاریابی مستقیم ، بازاریابی تعاملی، و هر شکل پیامی که یک شرکت به محیط خارج ارسال می کند.
باور بفرمایید استراتژی ارتباطی موثر نیازمند پاسخ گویی به سوالات زیر است:
ما دقیقا خواستار برقراری ارتباط با چه فرد یا افرادی هستیم؟
باوجود اینکه بسیاری از پیام ها افراد بازار هدف را نشانه گرفته اند ، سایر پیام ها بر روی افراد و جوامع تاثیر گذار بر بازار هدف تمرکز می کنند به عبارتی شما می توانید هم مشتریان بازار هدف و هم افراد و رویدادهای تاثیرگذار بر آنها را انتخاب و با آنها ارتباط برقرار نمایید .
ما خواستار چه نوع تاثیر گذاری بر مشتریان هدف خود هستیم ؟
باور بفرمایید مهمترین دلیل تبلیغات و سایر ارتباطات بازاریابی افزایش فروش است ، بهتر است خودمان را گول نزنیم ….
این بدان معنی است که ارتباطات اغلب در جستجوی آموختن یک واقعیت درباره محصول یا خدمات به مشتریان است و به دنبال تحریک آنها به جستجوی ما ، ایجاد علاقمندی به محصول ، توصیه و استفاده از محصولات و خدمات ما به دیگران است .
چه نوع پیامی به بهترین نحو تاثیر مورد نظر را روی مخاطبان اعمال می کند؟
بهترین رویکرد در انتخاب نوع پیام توجه به موقعیت ، افتضائات و مناسبات است . بنابراین تهیه یک پیام موثر نیازمند درک عمیق مفاهیم ، کلمات و سمبل ها ما در ذهن مخاطبان هدف و دانش صحیح از فرآیند ادارکی آنها است .
برای دسترسی به مخاطبان از چه شیوه و رسانه ای استفاده نماییم؟
برای انتخاب رسانه باید بدانیم چه ابزاری از بعد دست یابی به مخاطبان هدف ، و ازبعد تاثیر هر ابزار تبلیغاتی (آگهی تجاری ، فروش شخصی، روابط عمومی ، بسته بندی) بر تصویر ذهنی شرکت مناسب می باشد.
چه زمانی برای برقراری ارتباط مناسب است ؟
برای پاسخ به این سوال باید ابتدا تحقیقی درباره فرآیند تصمیم گیری مخاطبان هدف خود انجام دهیم سپس زمان مناسب را برای برقراری ارتباط انتخاب نماییم .
پرفروش باشید ……..