حسن سلطانی
حسن سلطانی
طبقه بندی مشتریان
دسته‌بندی نشده

طبقه بندی مشتریان

طبقه بندی مشتریان
دسته‌بندی نشده

طبقه بندی مشتریان

سود کسب و کار را پیش می برد ، اما سوال اینجاست که چگونه می توان علاوه بر مشتریان فعلی مشتری جدیدی پیدا کرد؟ با این حال باور بفرمایید برخی از مشتریان سودآور تر از دیگران هستند .
شما باید با تامین بیشترین مشتریان سودآور ، برگشت را حداکثر کنید .
برگشت یعنی (پول ، هزینه ، انرژی ، زمان )

همه مشتریان ظرفیت خرید یکسانی ندارند . نسبت مشتریان غیر سودآور ، معمولا بزرگتر از سایر مشتریان است .

بنابراین مدیران فروش و بازاریابی باید مشتریان را برپایه ظرفیت فروش طبقه بندی نمایند تا ازصرف زمان زیاد روی مشتریان کم سود ، پرهیز شود. به یاد داشته باشید ساعت کاری در روز بسیار محدود است و ما نمی توانیم خود را با همه مشتریان  مشغول سازیم.

برای رسیدن به این هدف باید مشتریان را طبقه بندی نمایید . تحلیل ABC کار جدیدی  نیست اما ازاین روش برای ارزیابی و طبقه بندی هریک از مشتریان جاری و بالقوه خود استفاده نمایید.

مشتریان  A

این مشتریان سزاوار بیشترین توجه از سوی شما هستند ، زیرا:

ظرفیت برگشت بالایی دارند.

هزینه نگهداری پایینی دارند.

چرخه فروش کوتاهی دارند.

منفعت دارند.

 

مشتریان B

به انداز مشتریان A جذاب نیستند، اما ارزش دنبال کردن را دارند، زیرا :

نسبت به مشکلات شکیبایی می کنند.

منفعت دارند.

ظرفیت برگشت بالقوه آن خوب است.

 

مشتریان C

اساسا مشتریان Cمانع پرداختن شما به مشتریان A و B می شوند ، آنان یا برگشت سرمایه ای ندارند یا برگشت اندکی دارند ، زیرا :

برگشت بالقوه پایینی دارند.

به زمان زیادی نیاز دارند.

هزینه نگهداری آنها بالا است .

تشریک مساعی پایینی دارند.

چرخه فروش طولانی دارند.

 

ناگفته نماند بسیاری سازمانها طبقه بندی مشتریان جامع تری دارند مثلا A+,B+,D,Zو… اما برای راحتی کار ما این سه طبقه بندی را پیشنهاد می کنیم .

 

پرفروش باشید.

 

 

 

 

نوشتن نظر