حسن سلطانی
حسن سلطانی
طبقه بندی تحقیقات بازاریابی
مدیریت بازار

طبقه بندی تحقیقات بازاریابی

طبقه بندی تحقیقات بازاریابی
مدیریت بازار

طبقه بندی تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی سیستماتیک است یعنی پایه علمی دارد 

امروزه هزینه تصمیمات اشتباه بسیار بیشتر ازهزینه ی تحقیقات بازاریابی است .

ارزش تحقیقات بازاریابی در بی طرفی آن است .

سازمانها به دو منظور از تحقیقات بازاریابی استفاده می کنند برای شناسایی مسئله ، برای حل مسئله ،

مسئله بازاریابی هم مسئله است و هم فرصت

 

 

۱-  تحقیقات  شناسایی مسئله :

تحقیقاتی هستند که در آن مسائلی را که هنوز کاملاً آشکار نشده و ممکن است در آینده بروز کنند، شناسایی می کنند.
تحقیقاتی از قبیل ظرفیت بازار ، تصور موجود در بازار از شرکت ، وِیژگیهای بازار ، پیش بینی های کوتاه مدت ، یا بلند مدت ، و روندتجارت مورد نظر از این دسته تحقیقات هستند . این گونه تحقیقات ، اطلاعاتی را در مورد محیط سازمان فراهم کرده و به عارضهیابی نیز کمک می کنند .

چند مثال

۱-کاهش سهم بازار نشان از آن دارد که شرکت ممکن است در دسترسی به هدفهای خود با موانعی روبرو شده .
۲- همچنین اگر ظرفیت بازار افزایش یابد ولی سهم شرکت در بازار کاهش یافته باشد نیز نشان از وجود مشکلی دیگر است

۳- تغییر در رفتار مشتریان نشان از وجود مسئله یا فرصتی جدید در بازار است

   ۲-تحقیقات حل مساله :  

این تحقیقات به منظور یافتن راه حلی برای مسئله انجام می شود . یافته های این تحقیق ، کمک می کند تا یک مشکل مشخص در زمینه بازار حل شود.

مثالهایی از تحقیقات حل مساله :

 

۱-تحقیق در باره بخش بندی بازار

تعیین مبنای بخش بندی بازار

تعیین ظرفیت و میزان پاسخگویی هر بخش 

انتخاب بازارهای هدف

خصوصیات مربوط به جمعیت شناختی

 

۲- تحقیق در زمینه محصول

آزمون محصول

آزمون بسته بندی و …

 

۳-تحقیق درباره قیمت گذاری 

سیاستهای قیمت گذاری

کشش قیمتی تقاضا

پاسخگویی به تغییرات قیمت 

 

۴-تحقیق در زمینه توزیع 

تعیین نحوه توزیع 

انتخاب مکانهای توزیع 

میزان پوشش خرده فروشی و عمده فروشی

 

 

 

 

 

نوشتن نظر