تحقیقات بازاریابی سیستماتیک است یعنی پایه علمی دارد
امروزه هزینه تصمیمات اشتباه بسیار بیشتر ازهزینه ی تحقیقات بازاریابی است .
ارزش تحقیقات بازاریابی در بی طرفی آن است .
سازمانها به دو منظور از تحقیقات بازاریابی استفاده می کنند برای شناسایی مسئله ، برای حل مسئله ،
مسئله بازاریابی هم مسئله است و هم فرصت
۱- تحقیقات شناسایی مسئله :
تحقیقاتی هستند که در آن مسائلی را که هنوز کاملاً آشکار نشده و ممکن است در آینده بروز کنند، شناسایی می کنند.
تحقیقاتی از قبیل ظرفیت بازار ، تصور موجود در بازار از شرکت ، وِیژگیهای بازار ، پیش بینی های کوتاه مدت ، یا بلند مدت ، و روندتجارت مورد نظر از این دسته تحقیقات هستند . این گونه تحقیقات ، اطلاعاتی را در مورد محیط سازمان فراهم کرده و به عارضهیابی نیز کمک می کنند .
چند مثال
۱-کاهش سهم بازار نشان از آن دارد که شرکت ممکن است در دسترسی به هدفهای خود با موانعی روبرو شده .
۲- همچنین اگر ظرفیت بازار افزایش یابد ولی سهم شرکت در بازار کاهش یافته باشد نیز نشان از وجود مشکلی دیگر است
۳- تغییر در رفتار مشتریان نشان از وجود مسئله یا فرصتی جدید در بازار است
۲-تحقیقات حل مساله :
این تحقیقات به منظور یافتن راه حلی برای مسئله انجام می شود . یافته های این تحقیق ، کمک می کند تا یک مشکل مشخص در زمینه بازار حل شود.
مثالهایی از تحقیقات حل مساله :
۱-تحقیق در باره بخش بندی بازار
تعیین مبنای بخش بندی بازار
تعیین ظرفیت و میزان پاسخگویی هر بخش
انتخاب بازارهای هدف
خصوصیات مربوط به جمعیت شناختی
۲- تحقیق در زمینه محصول
آزمون محصول
آزمون بسته بندی و …
۳-تحقیق درباره قیمت گذاری
سیاستهای قیمت گذاری
کشش قیمتی تقاضا
پاسخگویی به تغییرات قیمت
۴-تحقیق در زمینه توزیع
تعیین نحوه توزیع
انتخاب مکانهای توزیع
میزان پوشش خرده فروشی و عمده فروشی