ارزش پیشنهادی دلیل ترجیح یک شرکت نسبت به سایر شرکت ها توسط مشتریان است . هر ارزش پیشنهادی متشکل از بسته های منتخب از محصولات و یا خدمات است که نیازهای یک بخش خاص از مشتریان را برآورده می نماید.
بنابراین ارزش پیشنهادی ، مجموعه ای از منافع است که شرکت به مشتریان پیشنهاد می کند.
بعضی از ارزش های پیشنهادی نوآورانه بوده و پیشنهادی جدید، متمایز و جهشی محسوب می شوند برخی هم ممکن است شبیه به پیشنهادهای کنونی بازار بوده اما دارای ویژگی ها و تمایزات اضافی برای آن ها باشند.
ارزش پیشنهادی ترکیبی متمایز از عناصری است که نیازهای مشتریان را برآورده کرده و از این طریق خلق ارزش می کند . ارزش ها یا کیفی هستند یا کمی .
برای مثال:
تازگی :
برخی از ارزش های پیشنهادهای ، مجموعه کاملا جدیدی از نیازهایی را برآورده می کنند که قبلا به علت عدم وجود پیشنهاد مشابه درک نشده بودند.
عملکرد :
بطور سنتی بهبود عملکرد محصول یا خدمت راهی متداول برای ارزش آفرینی است .
سفارشی سازی :
سازگار نمودن محصولات و خدمات با نیازهای شخصی بخش خاصی از مشتریان باعث ارزش آفرینی می شود.
قیمت :
یک راه متداول برای برآوردن نیازهای بخش های مشتری حساس به قیمت ، پیشنهادهای مشابه به قیمت کمتر است .
برکرفته از کتاب خلق مدل کسب و کار
اثرالکساندراستروالدر/ایوپیگنیور