تلاش سازمان در جهت توسعه و حفظ روابط نزدیک و روبه گسترش با مشتریانش را بازاریابی ارتباطی می نامند .
بازاریابی ارتباطی در تلاش است ارتباطاتی را که سالها پیش بین فروشگاه ها و مشتریانشان برقرار بوده در دنیای مدرن امروز به نحوی تقلید و پیاده سازی کند .
در ارتباطات قدیمی مشتری خود را نه تنها در نقش یک مشتری ، بلکه در نقش دوست و همسایه به خوبی می شناخت و می توانست هر زمان که این فرد احتیاجی به او داشت در خدمتش باشد .
تلاش بازاریابی ارتباطی براین است که چنین نتیجه ای را امروز هم به دست آورد ، اما به دلیل گستردگی ابعاد جامعه امروز، شرکت باید از پایگاه داده ها استفاده ، و ارتباطات رسانه های خود را با توجه به نیازهای هر یک از مشتریان منطبق کند.
بازاریابی ارتباطی ۵ عنصر اصلی دارد که عبارتند از :
توسعه محصول یا خدمت اصلی و در حول آن ایجاد رابطه نزدیک با مشتری
متناسب ساختن رابطه با هریک از مشتریان
ارتقای محصول یا خدمت اصلی
قیمت گذاری به شیوه ای که موجب رضایت مشتری شود .
آموزش نکات کلیدی بازاریابی به کارکنان برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان
عناصر فوق نشان می دهند که بازاریابی ارتباطی براساس درک نیازهای فردی مشتریان شکل می گیرد .