تلاش علم بازاریابی این است که شیوه های رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد . این تلاش ها برای سازمان ها ، مشتریان و جامعه تاثیراتی را به همراه دارد . کلیه افراد جامع در مقطعی از زمان به عنوان مشتریان یا مصرف کنندگان مطرح می شوند بدین سبب شناخت و درک رفتار مصرف کنندگان برای ما اهیمت دارد .
اساسا به کارگیری دانش رفتار مصرف کننده در جهت توسعه استراتژی بازاریابی ، نوعی هنر است .
مهمترین دلایلی که باعث می شود شناخت رفتار مصرف کننده برای شرکت ها اهمیت یابد به شرح زیر می باشد.
شرکت ها می خواهند بدانند:.
مشتری درباره کالای ما چگونه می اندیشد
مشتری درباره کالای رقبای ما چگونه می اندیشد .
درباره اصلاح و پیشرفت محصولات ما چگونه می اندیشد
چگونه از کالای ما استفاده می نماید .
چه نگرشی نسبت به تبلیغات ما دارد .
در مورد نقش خود ، خانواده ، جامعه چه احساسی دارد .
امیدها و رویاهایشان برای خود و خانواده شان چیست
چگونه فرآیند خرید را انجام می دهد.
و…….
امروز نمی توان در مورد موفقیت کسب و کارها ساده انگاری کرد .
به همین دلیل درک و پیش بینی رفتار مصرف کننده کلید موفقیت در برنامه ریزی و مدیریت این محیط در حال تغییر و دگرگونی است .
برگرفته از کتاب رفتارمصرف کننده
نویسندگان :دل هاوکینز، راجر بست
ترجمه : دکتر احمد روستا ، عطیه بطحایی
تهیه و تلخیص : حسن سلطانی