سیاست های تخفیفی متمرکز بر مصرف کننده با هدف تغییر در انتخاب ، حجم و زمان خرید محصول توسط مشتری صورت می پذیرد .
اساسا این سیاست به دودسته اصلی تقسیم می شود :
۱-تخفیف با ارایه حق انتخاب مشتری
۲-تخفیف بدون ارایه حق انتخاب به مشتری
فعالیت های تخفیفی با ارایه حق انتخاب به مشتری می تواند در بهبود نگرش و افزایش سطح وفاداری مصرف کنندگان نقش موثری داشته باشد . به عنوان مثال ارایه نمونه کالا موجب افزایش تبلیغات دهان به دهان و توصیه خرید توسط مشتریان می شود.
فعالیت تخفیفی بدون ارایه حق انتخاب به مشتری مانند ارایه تخفیف قیمت یا جوایز به خریداران ، مشارکت دادن آنها در مسابقات و قرعه کشی ها و استرداد بخشی از قیمت کالا به عنوان تشویق خریداران .
توجه بفرمایید سیاست های تخفیفاتی باید بازتابی از نگرش ها و رفتار مصرف کنندگان باشد.