شاید بارها شنیده اید که فعالین اقتصادی و سرمایه گذاری در باره ساختار بازار صحبت می کنند اما به راستی ساختار یک بازار چه معنا و مفهومی دارد و شناخت آن چه فایده ای برای ما دارد.
اساسا شناخت ساختار یک بازار کمک می کند که بتوانیم جذابیت یک بازار ، رقابت در آن بازار، سود آوری و فرصت ها و تهدیدهای آن بازار را شناسایی نماییم .
ساختار بازار سامانه تعداد تولید و عرضه کنندگان محصولی خاص را در تعامل با خریداران و مصرف کنندگان را نشان می دهد .
ساختار بازار می تواند اندازه شرکت ، سهم بازار ، نوع بازار و زمینه های گشایش بازارهای جدید را تبیین نماید .
توجه بفرمایید صنایع و گروه های تولیدی را با توجه به طبیعت شرایط رقابتی می توان به چندین طبقه دسته بندی نمود.
ساختارهای بازار
هشت ساختار ویژه بازار وجود دارد :
رقابت کامل انحصار کامل
رقابت شبه انحصاری انحصار خرید
انحصار ناقص انحصار دو جانبه
انحصار دوگانه انحصارچند جانبه
توجه بفرمایید ساختارهای مختلف بازار رفتار و استراتژی های خاص خود را دارند.
ادامه دارد …………