حسن سلطانی
حسن سلطانی

شاید بارها شنیده اید که فعالین اقتصادی و سرمایه گذاری در باره ساختار بازار صحبت می کنند اما به راستی ساختار یک بازار چه معنا و مفهومی دارد و شناخت آن چه فایده ای برای ما دارد. 

اساسا شناخت ساختار یک بازار کمک می کند که بتوانیم جذابیت یک بازار ، رقابت در آن بازار، سود آوری و فرصت ها و تهدیدهای آن بازار را شناسایی نماییم .

ساختار بازار سامانه تعداد تولید و عرضه کنندگان محصولی خاص را در تعامل با خریداران و مصرف کنندگان را نشان می دهد .

ساختار بازار می تواند اندازه شرکت ، سهم بازار ، نوع بازار و زمینه های گشایش بازارهای جدید را تبیین نماید .

توجه بفرمایید صنایع و گروه های تولیدی را با توجه به طبیعت شرایط رقابتی می توان به چندین طبقه دسته بندی نمود.

ساختارهای بازار

هشت ساختار ویژه بازار وجود دارد :

رقابت کامل                                        انحصار کامل

رقابت شبه انحصاری                           انحصار خرید

انحصار ناقص                                 انحصار دو جانبه

انحصار دوگانه                                 انحصارچند جانبه

 

توجه بفرمایید ساختارهای مختلف بازار رفتار و استراتژی های خاص خود را دارند. 

 

 

ادامه دارد …………

 

 

 

 

نوشتن نظر