حسن سلطانی
حسن سلطانی

معمولا زمانی که مصرف کنندگان برای هدیه دادن به فرد دیگری خرید می کنند استراتژِی های خرید متفاوتی را درپیش می گیرند و به موارد متفاوتی در زمینه مصرف آن کالا می اندیشند . مصرف کنندگان به دلایل متعددی به سایرین هدیه می دهند . مناسبت ها ، رسوم ، اعیاد ، جشن ، تولد ، انتظارات اجتماعی …….وجود دارند که در آنها افراد به دیگران هدیه می دهند . در بعضی از موارد هم برای اینکه فرد محبتی را جبران نماید به طرف مقابل هدیه می دهد .

بازاریابان معتقدند نوع هدایایی که افراد تمایل دارند آن را دریافت نمایند با توجه به موقعیت زمانی ، جنس ، سن و …..متفاوت است .

مطالعه ای نشان می دهد که هدایای عروسی معمولا از نوع هدایای کاربردی هستند، ۴ ویژگی این هدایا عبارتند از :

۱-دوام

۲-مورداستفاده

۳-نیاز داشتن فرد دریافت کننده

۴-کاربری آن در سطح بالا

 

درحالی که هدایای تولد معمولا برای ایجاد خوشی و سرگرمی هستند، ۴ویژگی این هدایا عبارتند از :

۱-سرگرم کننده بودن

۲-متفاوت بودن

۳-دوام

۴-کارایی بالا

به همین دلیل عمل ( هدیه دادن ) و چرایی خاص آن (موقعیت هدیه دادن ) هر دو بر روی رفتار خرید و نوع رابطه بین هدیه و هدیه گیرنده تاثیر گذارند
باور بفرمایید هدایا معانی سمبلیکی را درسطوح مختلف منتقل می کنند .
 ماهیت هدیه دادن می تواند بازتاب موقعیت اجتماعی ، سطح فکری ، حس احترام و علاقه هدیه دهنده و حتی نوع رابطه موجود باشد.

 

 

 

 

نوشتن نظر