حسن سلطانی
حسن سلطانی
جذب ویزیتور
فروش

جذب ویزیتور

جذب ویزیتور
فروش

جذب ویزیتور

به جرات می توان گفت تقریبا ۳۰درصد آگهی نیازمندی های همشهری روزانه به جذب ویزیتور و فروشنده اختصاص دارد . و تقریبا تمام شرکت های توزیع کمبود فروشنده میدانی دارند .
از سویی بسیاری از افراد نیز با وجود نداشتن شغل تن به همکاری در شرکت های تولیدی و توزیعی به عنوان فروشنده میدانی نمی دهند.

البته بسیاری نیز از این شغل ارتزاق نموده زندگی خود را می چرخانند .

فروش شخصی یکی  از ابزارهای ارتباطات بازاریابی است و شرکت هایی که از این ابزار به خوبی استفاده می نمایند   همواره شلف را در اختیار دارند و هر محصول جدیدی را تولید نموده به سرعت توزیع می نمایند .

باور بفرمایید هر شرکتی شبکه ی توزیع قوی داشته باشد هر چی تولید کند می فروشد .

 عدم اقبال فعالیت در این حوزه دلایل بسیاری دارد ازجمله:

۱-امنیت شغلی زیر صفر می باشد ، باور ندارید ؟ برید تحقیق نمایید . کاملا صنعت بی رحمی است .

۲-شرکت ها فروشنده استخدام می نمایند اما پول کارمند دفتری می دهند . آنقدر تبصره و تک ماده قرار می دهند برای پرداخت ها از جمله پوشش بازار ، پوشش مشتری ، رسیدن به سهم فروش هر محصول …که فروشنده آخر ماه متوجه می شود عملا کار دفتری انجام دهد با فعالیت میدانی درآمدش فرقی ندارد (البته هستند فروشندگانی توانا که در مناطق خوب و پرفروش فعال هستند و به طبع آن درآمد بیشتری نیز دارند )

۳-اغلب شرکت ها وظایف آنالیز رقبا ، اطلاعات بازار ، توسعه بازار ، مرجوعی کالا ، چیدمان محصول در فروشگاه ، هماهنگی با تیم توزیع ، ارتباط با مشتریان ناراضی ، را به دوش فروشنده قرار داده اند و تقریبا پول اضافه ای نیز بابت این خدمات پرداخت نمی کند (البته نه همه شرکت ها )

 ۴-فروش میدانی فعالیت سختی است از این مغازه به اون مغازه با همه سرو کله زدن و از این طرف به افراد زیادی پاسخگو بودن(سرپرست ، مدیر فروش ، واحد بازاریابی ، توزیع ، بازرس)

۵-فشار کاری بسیار بالا زیرا بسیاری از شرکت ها فروشندگان را برای فروش محصولات تحت فشار قرار می دهند و بعضا تاشب از آنها می خواهند با مشتریان ارتباط برقرار نمایند .

 ۶-بسیاری از مدیران فروش تحصیلات مدیریت و رهبری نداشته و توانایی تعامل مناسب با فروشندگان را ندارند که این امر موجب می شود با کوچکترین بدرفتاری مدیر راندمان فعالیت فروشنده افت نماید …..

 

با توجه به تنوع انتخاب شغلی در جامعه انسانی بنابراین فروشندگان این قبیل اجحاف هایی که شرکت ها در حقشان می نمایند را به صورت دهان به دهان به یکدیگر  منتقل می نمایند و بعضا دید کوتاه مدت به این حرفه پیدا می نمایند و تنها برای گذران زندگی مشغول آن شده و به محض یافتن فرصت های بهتر آن شغل را ترک می نمایند .

نتیجه این می شود که تغییر و تحول در حوزه نیروی فروش تقریبا از تغییرات نیم فصل لیگ برتر  بیشتر می شود و  اقبال کم نسبت به این شغل بسیار مهم و حیاتی برای شرکت ها در جامعه ایجاد می شود.

لذا توصیه می کنم راهبردهای جدیدی واحدهای بازاریابی و فروش و حتی منابع انسانی برای تیم های فروش طراحی و آنها را اجرا نمایند، ما نیاز به تغییر داریم .

 

پرفروش باشید …

 

 دکتر حسن سلطانی

 

 

 

 

نوشتن نظر