حسن سلطانی
حسن سلطانی

بازرس فروش فردی است که وظیفه بازرسی از فعالیت های تیم فروش در مناطق مختلف را برعهده دارد .
در ساختار سازمانی معمولا بازرس فروش زیر نظر واحد مارکتینگ به فعالیت می پردازد اما از آنجا که غالب شرکت ها واحد مارکتینگ ندارند مدیر فروش فردی را به عنوان بازرس انتخاب و فعالیت هایی را به آن می سپارد تا خروجی فعالیت های تیم فروش را بررسی نماید.

 به شخصه معتقدم بهتر است بازرس فروش در ساختار سازمانی  زیر نظر واحد بازرسی قرار دهیم تا بتواند هم زمان فعالیت های دو واحد بازاریابی و فروش را رصد و گزارش مناسبی به مدیریت ارایه نماید .

اساساجنسیت بازرس فروش فرقی ندارد ، ولی الزاما باید حداقل تحصیلات کارشناسی داشته و آشنایی با فرآیندهای بازاریابی و فروش  باشد.
توصیه می شود بازرسان جدید حداقل سه ماه فرآیند فروشندگی را انجام دهند و بعد وارد چرخه بازرسی در فروش شوند .

چنین فردی باید پیگیر، مثبت ، پرتلاش ، منظم ، سالم و امین باشد و توانایی انجام کار میدانی را داشته باشد .
دریافتی بازرس فروش معمولا شامل حقوق ثابت و هزینه ایاب و ذهاب می باشد . در هفته باید حداقل ۳روز فعالیت میدانی انجام بدهد.

اما شرح وظایف و مسولیت های بازرس فروش :

حضور در مناطق تحت پوشش هر فروشنده

ارتباط با مشتریان فروشندگان

پرس و جو درباره کیفیت رفتار فروشنده با مشتری

بازدید از مشتریان مختلف

پرس و جو درباره زمان حضور فروشنده

بررسی زمان ماندن هر فروشنده در فروشگاه از مشتریان

بررسی میزان آشنایی مشتریان با کالاهای جدید سازمان

بررسی میزان آشنایی مشتریان با طرح ها و جشنواره های فروش سازمان

بازدید از چیدمان محصولات فروشگاه

بررسی وضعیت رقبا  در فروشگاه ها

بررسی فروش هر منطقه با مدت مشابه سال گذشته

ارایه گزارش به مدیر بازاریابی یا مدیر فروش

ناگفته نماند با وجود امکانات نرم افزاری پیشرفته امروزی که همه اطلاعات مشتریان و فروشندگان را به لحظه در اختیار مدیریت قرار می دهد ، باز هم وجود بازرس فروش برای سازمان ضروری است .

 

 

 

نوشتن نظر