کالاهاى مصرفی، کالاهایى هستند که توسط مصرفکندگان نهایى و براى مصارف شخصى خریدارى مىشوند. بازاریابان، معمولاً این دسته از کالاها را براساس عادات خرید مصرفکننده تقسیم کردهاند.
کالاهای مصرفی شامل کالاهای راحتی ، کالاهای مقایسه ای ، کالاهای اختصاصی،کالاهای ناخواسته است.
کالاهای راحتی: شامل کالا و خدماتی می شود که مشتری به دفعات و به سرعت و با حداقل مقایسه و تلاش می خرد.صابون،شکلات،روزنامه ، غذای آماده از جمله کالاهای راحتی به شمار می آیند. این کالاها معمولا ارزان قیمت و در مکان های زیادی عرضه می گردند.
کالای مقایسه ای: از جمله کالاها و خدماتی هستند که دفعات خرید کمتر ی دارند و مشتریان آنها از نطرمناسب بودن ،کیفیت،قیمت و شکل به دقت با دیگر کالاهای مشابه
مقایسه می شوند. اسباب و اثاثیه منزل-پوشاک-لوازم خانگی و خدمات هتلداری و هواپیمایی از جمله کالاهای مقایسه ای به شمار می روند.بازاریابان برای توزیع کالاهای
خود ازشبکه توزیع کمتری استفاده می کنند و از مشتریان خود حمایت های فروش خوبی به عمل می آورند.
کالای اختصاصی:کالاها و خدمات مصرفی هستند که دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد از نام تجاری هستند،به طوری که گروه عمده ای از خریداران حاظرند برای خرید
آنها تلاش ویژه ای به خرج دهند.خودروهای خاص،تجهیزات عکسبرداری گران قیمت،پوشاک طراحان بزرگ،خدماتد متخصصان حقوقی یا پزشکی،خریداران معمولا
این کالاها را مقایسه نمی کنند،آنها فقط برای رسیدن به فروشندگانی که کالای مورد علاقه اشان را دارند ،وقت می گذارند.
کالای نا خواسته : کالاهی مصرفی هستند که مصرف کننده درباره آن اطلاعی ندارد یا به فکر خرید آن نیست. بیمه ی عمر،خدمات رایگان و اهدایی مراسم کفن و دفن واهدای خون . کالاهای ناخواسته ذاتا به تبلیغات،فروشندگی شخصی و تلاش های بازاریابی زیادی نیاز ندارند.